Jak wynika z informacji organizatorów, zwiedzających (38% z zagranicy) było o 3 tys. osób mniej niż przed rokiem (54 tys.), jednak odnosiło się inne wrażenie – wypełnione gośćmi hale wystawowe i gwarna atmosfera zdawały się nie potwierdzać targowych statystyk. Panował wyjątkowo pozytywny nastrój, co potwierdził Oliver P. Kuhrt, dyrektor generalny Messe Essen GmbH. Co ważne, aż 97% zwiedzających reprezentowało „zielony” biznes, a to pozycjonuje wysoko niemiecką wystawę na liście imprez branżowych. W tym roku swoją ofertę zaprezentowało 1564 wystawców z 45 krajów (63% stanowiły firmy zagraniczne, w tym 37 polskich przedsiębiorstw).
Oficjalnym partnerem IPM Essen 2018 była Dania, a szczególnym wydarzeniem była obecność na otwarciu targów JKW Księżniczki Benedykty, siostry JKM królowej Danii Małgorzaty II, która uczestniczyła także w „chrzcie” nowej grupy róż Ocean of Roses (jest ona efektem współpracy między duńskim hodowcą Queen® Genetics i firmą Thoruplund A/S). Róże te wyróżniają się przede wszystkim – poza wysokimi walorami ozdobnymi – wysoką tolerancją wobec etylenu, zdrowotnością oraz możliwością uprawy na całym świecie, niezależnie od warunków klimatycznych.
Księżniczka Benedykta przy nowej grupie róż Ocean of Roses
Duńczycy, potężny producent roślin ozdobnych w Europie, swoją ofertę zaprezentowali w innym niż dotychczas pawilonie 14, pod hasłem „Let’s go green together” zachęcającym do otaczania się zielenią. Na stoiskach ponad 100 firm można było się zapoznać z najnowszymi kreacjami roślin doniczkowych (zwłaszcza kwitnących, będących domeną tych producentów). W ekspozycji firmy Rosa Danica wyróżniała się róża doniczkowa oferowana pod nazwą The 1 Rose, którą poleca się jako formę upominku. Nie zabrakło także nowych propozycji odmian róż z firmy Roses Forever. Przedsiębiorstwo Tingdal zaprezentowało z kolei liczne odmiany peperomii. Natomiast firma Gartneriet Skovbrynet udowodniła, że nawet „zwykła” zielistka Sternberga odpowiednio „podana” może zwrócić uwagę kupujących w centrum ogrodniczym. Zaskakujące natomiast były lawendy oferowane w 6- i 10-centymetrowych doniczkach (zaprezentowała je firma Elvira Plants).
Rośliny doniczkowe do dekorowania wnętrz i pomieszczeń ogólnie były lepiej widoczne niż dotychczas na stoiskach wystawców, co jest przejawem kształtującej się mody na tworzenie przyjaznego człowiekowi otoczenia (rośliny, ze swoimi właściwościami oczyszczającymi powietrze, doskonale się w ten trend wpisują). Uwagę zwiedzających przyciągało m.in. stoisko francuskiej firmy Morel Diffsion, na którym oficjalna premierę miała grupa Indiaka® cyklamenów, o wyjątkowych barwach kwiatów. Zainteresowaniem cieszyły się także nowe odmiany poinsecji pokazane przez firmę Volmary (wyhodowane jednak w duńskim przedsiębiorstwie Graff Breeding®) z grupy Q-ismas Star® Crunch, zwłaszcza te o żółtych i pomarańczowych podsadkach.
Drugą grupą roślin znacznie lepiej wyeksponowaną niż dotychczas były kwiaty cięte, wśród których pojawiły się liczne nowości. Holenderska firma Kӧnst Alstroemeria, specjalizująca się w hodowli alstremerii, zaprezentowała krasnokwiat (Scadoxus) Orange Wonder® o dużych, pomarańczowych i trwałych co najmniej 4 tygodnie kwiatach. Ta „cięta” wersja znanej cebulowej rośliny doniczkowej wzbudzała duże zainteresowanie zwiedzających. Ładnie prezentowały się także gerbery z grupy Piccolini® hodowli firmy Florist, o kwiatostanach mniejszych niż u odmian miniaturowych. Przedsiębiorstwo Green Works pokazało z kolei oryginalne zawilce z grupy Butterfly®, tworzące mniejsze kwiatostany, ale za to bardzo liczne (na jednym pędzie uzyskuje się niewielki bukiet kwiatów). Uwagę wzbudzała także róża Toffee o nietypowym, beżowym kolorze kwiatów. W grupie „kwiatów ciętych” warto też zwrócić uwagę na ozdobne odmiany kapusty z grupy Empire wyhodowane w firmie Evanthia, których pędy po umieszczeniu w wodzie wydzielają mniej nieprzyjemnego, „kapuścianego” zapachu niż inne kreacje kapusty o takim przeznaczeniu.
Wśród polskich wystawców tłumnie odwiedzane było stoisko firmy Vitroflora Grupa Producentów Sp. z o.o., na którym najbardziej widoczne były byliny. Po raz kolejny – tym razem nie w łączniku, ale w hali 2, swoją ofertę doniczkowych storczyków zaprezentowało przedsiębiorstwo JMP Flowers. Największą polską „wyspę” utworzył Związek Szkółkarzy Polskich razem z 11 szkółkami-członkami tej organizacji. Osobne stoiska miały ponadto Gospodarstwo Ogrodnicze Ciepłucha i Szkółka „Clematisy” M.K.J. Wędrowscy. Największą reprezentację naszego kraju stanowiły jednak przedsiębiorstwa oferujące doniczki i inne pojemniki. W sumie polskich wystawców było 37.
Targi IPM Essen kuszą także bogatą ofertą środków produkcji, maszyn i technologii przydatnych w ogrodnictwie i – jak twierdzi wielu zwiedzających – w dziale „Technika” można znaleźć o wiele więcej nowości niż w halach przeznaczonych dla roślin ozdobnych.
Od dziesięciu lat rozstrzygany jest konkurs „IPM Innovation”. Także w tym roku wyłoniono zwycięzców w poszczególnych kategoriach.
- Rośliny balkonowo-rabatowe: szałwia ‘Mysty’ (zgłaszający: Florensis)
- Kwitnące rośliny doniczkowe: kalanchoe Queen® Else Flowers ‘Dean’ (zgłaszający: Knud Jepsen)
- Kwiaty cięte: kalanchoe Queen® CutFlowers ‘Smiling Yellow Meadow’ (zgłaszający: Knud Jepsen)
- Drzewa i krzewy: ostrokrzew Meservy ‘Moonnieves’ (zgłaszający: Helmers)
- Byliny: bergenia sercolistna ‘Snow Crystal’ (zgłaszający: Kientzler)
- Rośliny kwitnące wiosną: cyneraria Senetti® ‘White’ (zgłaszający: MNP Flowers)
- Nagroda specjalna: hortensja ogrodowa ‘Saxtabbar’ (zgłaszający: Hydrangea Breeders Association)
Obszerniejsze relacje z targów IPM Essen ukażą się w miesięczniku „Rośliny Ozdobne”.
Ilona Sprzączka; fot. I. Sprzączka i mat. prasowe IPM Essen