Rozpoczął się sezon owoców jagodowych, a wraz z nim kampania promująca Power Fruits. Jej organizatorem jest Związek Sadowników RP, a prowadzona jest ona w pięciu europejskich państwach: Polsce, Czechach, Austrii, Szwecji i Finlandii.
Jak mówił Mirosław Maliszewski (prezes ZSRP) w trakcie konferencji pasowej zorganizowanej w Warszawie 20 czerwca 2017 r., to właśnie w tych państwach konsumenci są zachęcani do częstszego spożywania truskawek, malin oraz owoców porzeczki czarnej i borówki wysokiej.
Badania przeprowadzone na rynkach docelowych wskazują, że Finowie najchętniej z tej grupy owoców spożywają truskawki (35 proc. wskazań) oraz borówki (33 proc.). Szwedzi preferują truskawki (40 proc.), a następnie maliny i borówki (po 27 proc.). Czesi natomiast po truskawkach (33 proc.) chętniej sięgają po maliny (30 proc.) i borówki (28 proc.). Austriacy zdecydowanie wolą truskawki (41 proc.) następnie maliny (30 proc.) oraz borówki (15 proc.), i bardzo podobny model preferencji konsumenckich wykazują Polacy (odpowiednio: 38 proc., 29 proc., 18 proc.). Z badań wynika, że tylko w Czechach (3 proc.) oraz w Finlandii (1 proc.) deklarowano chęć kupowania czarnej porzeczki. Pokazuje to jak duży potencjał mają te rynki i jak wiele może zmienić kampania promująca owoce jagodowe.
Polska będąc liderem w produkcji tych owoców (więcej tutaj) może wiele zyskać na zwiększeniu eksportu do tych państw, gdyż w tej grupie krajów borówkę wysoką uprawia się tylko w Austrii (1000 ton) a w przypadku truskawki produkcja również jest niewielka. Szwecja produkuje 16 tys. ton, Finlandia 14 tys. ton, Czechy 3 tys. ton, Austria 14 tys. ton. Tymczasem w Polsce co roku zbiera się 198 tys. ton truskawki.
Power Fruits/ „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców” to trzyletnia kampania promocyjno-informacyjna realizowana przez ZSRP, której celem jest wzrost spożycia owoców jagodowych (kg/osobę) na rynku Polski, Austrii, Szwecji, Finlandii i Czech o 8%, oraz wzrost świadomości na temat właściwości europejskich owoców jagodowych na rynku Polski, Austrii, Szwecji, Finlandii i Czech o 8%. Program z budżetem 3 990 232,00 euro jest realizowany w ramach mechanizmu WPR „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych” i jest finansowany w 50% ze środków Unii Europejskiej, w 30% z budżetu krajowego. Pozostałe 20% wkładu własnego pozyskano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Kampanię wspierają merytorycznie organizacje branżowe takie jak:Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek.
RS