Prawdopodobnie najlepszym miejscem, aby poznać marketingowe trendy w branży świeżych owoców i warzyw są berlińskie targi. Tegoroczna edycja wyraźnie pokazuje, do kogo kierowany jest główny przekaz i w jaki sposób zachęca się konsumenta do zakupów. Przyjrzyjmy się popularnym pomysłom.
Przede wszystkim dzieci
Wiele firm oferujących zarówno warzywne snacki, małe porcje owoców, jak i produkty w większych paczkach np. sałaty gotowe do spożycia, stara się przyciągnąć uwagę i zainteresować produktem najmłodszych konsumentów. Najłatwiej jest to osiągnąć poprzez opakowania z grafiką kojarzącą się najmłodszym z zabawą, i tak eksponowane są przez Belorta pomidory pod marką Yummies (fot. 1). Do opakowań z warzywami i owocami dołączane są coraz częściej zabawki i maskotki, które dotychczas były wykorzystywane do zwiększenia sprzedaży wśród najmłodszych konsumentów, ale wyłącznie przez producentów mało zdrowej żywności. Zabawki pojawiają się u takich dostawców jak np. Mioorto (maskotką jest „mały naukowiec” z ofertą sałat gotowych do spożycia, fot. 2).
Fot. 2. Zabawki z produktami Mioorto
Podobny zabieg wykorzystali Niemcy sprzedający jabłka (maskotka – mysz z kreskówki, fot. 3) oraz owoce miękkie (opakowania z Pszczółką Mają i innymi bohaterami filmów animowanych, fot. 4).
Fot. 3. Jabłka z bohaterem bajek dla dzieci
Fot. 4. Także pszczółka Maja pracuje w marketingu…
Eleganckie i ekskluzywne
Na targach Fruit Logistika widać sporo rozwiązań, w których opakowania podkreślają, że produkt jest drogocenny i ekskluzywny. Pozwala to oczywiście na uzyskanie odpowiednio wysokiej wartości dodanej. Konsumenci są zatem kuszeni takimi „wyjątkowymi” produktami, jak ziemniaki z Francji – Princesse Amandine (5), czy oferowane przez japońskich dostawców truskawki (6, 7) ułożone w wytłoczkach, które dotychczas można było
Fot. 5. Ziemniaki księżniczki Amandiny…
Fot. 6. i 7. Ekskluzywne truskawki w wytłoczkach
[NEW_PAGE]
zobaczyć zastosowane jedynie w bombonierkach z czekoladkami. Opakowania mają zwrócić uwagę kupujących (a w Berlinie również i handlowców) także przez nawiązanie do sztuki (malarstwo, architektura, rzeźba, muzyka). W tym roku intrygowała zwiedzających propozycja włoskiego producenta opakowań kartonowych Ghelfi Ondulati z nadrukami grafik ze znanymi obrazami, rzeźbami czy detalami zabytków architektury (fot. 8). Na wystawie wyróżniały się także francuskie ziemniaki Jazzy (fot. 9).
Fot. 8. Opakowania wykorzystujące znane motywy z dziedziny architektury, rzeźby czy malarstwa
Fot. 9. Z czym kojarzy Wam się jazz – oczywiście! Z ziemniakami!
Miniaturowe i pod ręką
Wciąż na topie są miniaturowe m.in. marchewki, ogórki i papryka, w niewielkich opakowaniach. Gotowe do spożycia i zabrania ze sobą jako przekąska np. do szkoły czy pracy, są w ofercie bardzo wielu producentów np. Northern Greens (fot. 10, 11) lub Belorta (fot. 12).
Fot. 10, 11, 12. Warzywne przekąski różnych firm
W tej strategii ważne jest zaoferowanie małej porcji owoców lub warzyw, pozwalające na konsumpcję całej zawartości, kubeczka, torebki lub pudełka. O tym, że europejski rynek przyjął takie rozwiązanie za standardowe świadczy chociażby sukces jabłek Rockit (miniaturowe jabłka w charakterystycznych małych, poręcznych paczkach-tubach, fot. 13), które obecnie oferowane są przez bardzo wielu dostawców z różnych państw, chociaż stosunkowo niedawno pojawiły się na rynku.
Fot. 13. Miniaturowe jabłka w przeźroczystych tubach
Podobnie jak Rockit ciekawe opakowanie zaproponowali włoscy dostawcy gruszek sprzedawanych pod markę Opera (fot. 14). Jest to plastikowy pojemnik na jeden owoc, podkreślający kształt gruszki.
Fot. 14. Pojedyncze opakowania dla gruszek
[NEW_PAGE]
Dążenie do oferowania małej porcji widać również u producentów soków np. marka Sonatural (fot. 15).
Fot. 15. Małe opakowania soków
Zaskoczyć konsumenta
Być może nie jest to łatwe, ale pomysłowość niektórych firm udowadnia, że jest to możliwe. W Berlinie zwracały uwagę pasty z warzyw sprzedawane w tubach przypominających kosmetyki (16), czy np. plastikowe butelko-puszki z sokiem z jabłek (17).
Fot. 16. Tuby z pastami warzywnymi
Fot. 17. Sok jabłkowy w butelko-puszkach
Producenci warzyw starają się też wyróżnić oferując unikatowe produkty np. firma Koppert Cress, która wprowadziła na rynek całą gamę (ok. 30 rodzajów) kiełków warzyw, w tym niemal zupełnie nieznanych roślin jak soliród (18). Firma ta poszerzyła swoje portfolio o jadalne kwiaty m.in. fasoli, begonii, jaśminu czy bratków (19).
Fot. 18. Kiełki różnych gatunków warzyw
Fot. 19. Spożywcze kwiaty
Precyzyjne przeznaczenie kulinarne
Dobrym przykładem tego trendu są pomidory oferowane przez jedną z holenderskich firm. Proponuje ona zestawy świeżych pomidorów (z dodatkiem innych warzyw) wraz z przepisami kulinarnymi, sprzedawane w niewielkich paczkach, z których każda ma odrębne zastosowanie, np. przygotowanie świeżych sosów do makaronu, bruscchetta, sałatki, zupy pomidorowej i pomidorowo-paprykowej (20). Konfekcjonowane są też pomidory z przeznaczeniem do grillowania lub pieczenia w piekarniku (21).
Fot. 20, 21. Porcjowane warzywa do szybkiego wykorzystania w kuchni
Zapraszamy także do odwiedzenia naszej galerii
Rafał Szeleźniak