Globalne wyniki
Michał Ciszak, dyrektor generalny Syngenta Polska, omówił globalne wyniki finansowe firmy Syngenta, której zintegrowana sprzedaż w 2013 roku wyniosła 14 mld USD. To wzrost o 6 proc. w porównaniu do wyniku z 2012 roku. – Coraz większy wzrost sprzedaży notują nasze nowe produkty. W 2013 roku ich sprzedaż na świecie poszła w górę o 85 proc. – zwracał uwagę Michał Ciszak.
Michał Ciszak
Trendy i perspektywy
Adam Ciaś, dyrektor sprzedaży na Polskę Zachodnią, podsumował krótko miniony rok, który w Polsce upłynął pod znakiem nietypowych warunków pogodowych, spadku cen płodów rolnych i fenomenu kukurydzy. – Długa zima i opóźniona wiosna spowodowały wiele komplikacji dla rolników. Dodatkowo polscy farmerzy borykali się z niższymi cenami skupu – mówił Adam Ciaś.
Adam Ciaś
Marek Łuczak, dyrektor sprzedaży na Polskę Wschodnią, przedstawił rozwijający się w Polsce rynek uprawy kukurydzy. – Wydaje się, że wielce prawdopodobne jest utrzymanie w Polsce poziomu miliona hektarów kukurydzy, dlatego środki ochrony przeznaczone dla tej uprawy będą nadal kluczowe w naszej ofercie – mówił Marek Łuczak.
Marek Łuczak
Nowości w ofercie
Syngenta wprowadziła w 2014 roku w Polsce dwie nowe odmiany kukurydzy: SY Counter i SY Enigma. Firma planuje również wprowadzenie w tym roku na rynek nowego fungicydu Quilt Xcel, przeznaczonego do ochrony tej uprawy.
Syngenta oferuje także trzy nowe odmiany rzepaku: SY Alister (pierwsza rejestracja odmiany odpornej na kiłę kapusty w Polsce), SY Saveo i SY Polana. Po udanym debiucie insektycydu Plenum i fungicydu Amistar Xtra w 2013 r. Syngenta planuje wprowadzić na rynek rzepaku nowy fungicyd Symetra, który jest już końcowej fazie rejestracji. Preparat ten jest kolejnym rozwinięciem technologii Amistar, która zapoczątkowała przełom w efektywności ochrony i poziomie plonowania rzepaku w Polsce.
Jako nowość w zbożach Syngenta ofertuje zaprawę nasienną Vibrance Gold 100 FS. Ponadto, po wprowadzeniu w ubiegłym roku fungicydu Seguris w bieżącym sezonie Syngenta oferuje nowy preparat Bontima – unikatowy fungicyd, przeznaczony specjalnie do ochrony jęczmienia. Firma – jako jedyna na rynku – wypracowała także kompleksową technologię uprawy jęczmienia hybrydowego – Hyvido.
Rok 2014 to drugi rok sprzedaży nowej odmiany buraka cukrowego SY Julius. Odmiana osiągała czołowe wyniki w doświadczeniach w Niemczech i jest w tamtym kraju najchętniej kupowaną odmianą buraka cukrowego z portfolio Syngenta. Firma planuje także wprowadzenie w tym roku nowego fungicydu Spyrale do ochrony buraka cukrowego. Produkt jest obecnie w trakcie rejestracji.
Producentom warzyw przeznaczonych na świeży rynek oraz do przemysłu Syngenta oferuje w tym roku wiele nowości: nowe odmiany kalafiora (David, Cabral, Gohan), Monclano – pierwszą na rynku odmianę brokułu odporną na kiłę kapusty oraz preparat Scorpion – nowoczesny fungicyd przeznaczony do ochrony warzyw.
Dla producentów warzyw spod osłon Syngenta przygotowała w 2014 roku: zintegrowaną ofertę dla producentów pomidorów szklarniowych, nowe odmiany do upraw tunelowych oraz produkty BIOLINE – trzmiele do zapylania oraz owady pożyteczne do ochrony biologicznej.
Syngenta planuje także włączenie wkrótce do oferty preparatu Carial Star. To nowy fungicyd w uprawie ziemniaka gwarantujący kompleksową i pewną ochronę ziemniaka przed dwoma najważniejszymi chorobami, którymi są zaraza i alternarioza.
Sytuacja prawna branży rolnej
Izabela Wawerek, dyrektor ds. korporacyjnych w Syngenta Polska, omówiła podczas konferencji główne konsekwencje, które wynikają z wprowadzonej w 2013 roku Ustawy o środkach ochrony roślin. Podczas konferencji poruszony został również temat sytuacji prawnej rolnictwa w Europie, która staje się coraz trudniejsza. Izabela Wawerek dowodziła, że w wyniku nacisków przeciwników rolnictwa konwencjonalnego Komisja Europejska podejmuje decyzje pod wpływem emocji, a nie merytorycznej dyskusji i wiedzy ekspertów.
Izabela Wawerek
Rolnik w Internecie – serwisy online firmy Syngenta
Syngenta zaprezentowała podczas konferencji serwisy internetowe, które firma oferuje swoim klientom. Do dyspozycji rolników w ofercie Syngenta są trzy serwisy, które mogą być pomocne w prowadzeniu dokumentacji integrowanej ochrony roślin:
Agricast to serwis pogodowy, pomocny w zarządzaniu pracami polowymi. Agricast jest najpopularniejszym serwisem firmy Syngenta – w ostatnim roku zanotował wzrost liczby wizyt o 17 proc. WEED ID to najnowszy serwis w ofercie firmy Syngenta. Intuicyjna i łatwa w obsłudze aplikacja pomaga w identyfikacji chwastów występujących na polu. Infopole to z kolei oferowany od 2005 roku specjalistyczny serwis monitoringu występowania agrofagów. System działa w oparciu o ponad 20 punktów rozmieszczonych na terenie całej Polski.
Dorota Mazurek, menedżer usług marketingowych i programów lojalnościowych w Syngenta, poinformowała podczas konferencji, że Infopole jest dostępne teraz również w wersji na urządzenia mobilne.
Źródło: mat. prasowe firmy Syngenta
Fot. M. Bartczak